Doorbreken van barrières: leerlingen uit het praktijkonderwijs aan de slag in de energietransitie
Meerdere bedrijven en organisaties zetten zich in voor het terugdringen van het personeelstekort in de bouw en techniek. Hun verhalen delen wij op Platform E. Deze keer het inspirerende verhaal van het pilot-project dat Het Streek praktijkonderwijs en het ROVC (vakcentrum voor binnenklimaattechniek) zijn gestart. Het doel: leerlingen uit het praktijkonderwijs aan de slag krijgen in de techniek. “Overclassificatie bij bedrijven remt de energietransitie.”
Platform E schuift aan bij de evaluatiedag van het pilot-project, in het ROVC in Ede. Aanwezig zijn docenten van de opleiders, projectleiders die arbeidsmarkt initiatieven ondersteunen, bedrijven waar leerlingen stagelopen en de leerlingen zelf. Een groep mensen die, zo blijkt, een ‘can do’ mentaliteit bij elkaar oproept: veel energie om de pilot te laten slagen en trots op de stappen die worden gezet door de leerlingen. Zoals docent Robert Zweers van Het Streek vertelt over dat alle zes leerlingen die meedoen aan de pilot meteen hun VCA haalden, zodat ze op de werkvloer bij de bedrijven aan de slag konden. “Voor deze groep die om diverse redenen leerproblemen kent een heel mooi resultaat.”
De pilot is ontstaan na een evenement ‘de beursvloer’, waar organisaties uit de regio van elkaars diensten gebruik kon maken met een gesloten beurs. Dat werd een groot succes en deze samenwerking in het praktijkonderwijs is er een direct gevolg van. Pilot-coördinator André Buisman van Het Streek praktijkonderwijs en Nico van Leeuwen van het ROVC blikken terug: “Onder de noemer ‘eerst doen, dan verder uitdenken’ zijn we een jaar geleden gestart. Conclusie na een jaar is dat de pilot een succes is voor zowel de opleiders, de bedrijven als de leerlingen zelf. Het is mooi om te zien dat de leerlingen, vaak nog 15 jaar jong bij de start, bij de bedrijven zichtbaar groeien.” Als onvervalste pubers mogen ze er tijdens de evaluatie wat onderuitgezakt bij zitten, eenmaal in de opleidingsruimte waar alle installatie apparatuur staat opgesteld, zie je de twinkeling in hun ogen komen. De energietransitie is gebaat bij het werk dat zij kunnen doen.
Wat is praktijkonderwijs?
Praktijkonderwijs is een vorm van voortgezet onderwijs voor leerlingen met leer- en ontwikkelingsachterstanden en die daardoor niet in staat zijn om een regulier vmbo-diploma te halen. Praktijkonderwijs kenmerkt zich door een kleinschalige aanpak; een praktijkgerichte leeromgeving waarin leerlingen veel handelingsgerichte en beroepsvoorbereidende vakken volgen, en een onderwijsprogramma dat is afgestemd op de individuele mogelijkheden en talenten van elke leerling. Door middel van stage-ervaringen, praktijklessen en het aanleren van praktische en sociale vaardigheden die nodig zijn voor een vervolgopleiding of een baan worden leerlingen voorbereid op een zo zelfstandig mogelijk functioneren in de maatschappij.